Ce schimbări majore aduce noul an şcolar

Festivităţile de început de an şcolar au adunat, luni, în toate unităţile de învăţământ sălăjene, alături de elevi, cadre didactice, părinţi şi apropiaţi, şi reprezentanţi din partea autorităţilor locale şi judeţene. Prima zi de şcoală a început cu emoţii pentru micuţii care au călcat pentru prima dată în curtea unităţilor de învăţământ, unde au făcut cunoştinţă cu colegii care le vor sta alături în următorii cinci ani. De cealaltă parte, colegii lor mai mari au început, de îndată ce s-au întâlnit, povestirile şi peripeţiile din lunga vacanţă de vară. Deschiderea noului an şcolar a fost un prilej de sărbătoare pentru toţi cei implicaţi în actul educaţional. Imediat după încheierea cursurilor, elevii s-au retras în sălile de curs pentru primirea cărţilor, în cazul celor mici, dar şi a orarului de şcoală pentru primul semestru.
Anul şcolar în curs a debutat cu o săptămână mai târziu, dar cu schimbări majore. Cea mai importantă modificare adusă în structura anului de învăţământ este introducerea clasei pregătitoare. Conform metodologiei în vigoare, copiii vor învăţa, prin metode adecvate vârstei, tot ceea ce este necesar pentru a face faţă cu succes solicitărilor din clasa întâi. De exemplu, copiii îşi vor dezvolta capacitatea de a comunica, vor stabili sau consolida primul contact cu lumea literelor şi a numerelor, vor învăţa să observe mediul înconjurător, să interacţioneze cu ceilalţi copii sau cu adulţii, prin jocuri didactice, activităţi în echipă, activităţi de descoperire, prin desen sau muzică. De asemenea, copiii vor beneficia de ore special destinate unei pregătiri fizice armonioase.
În clasa pregătitoare, elevii nu vor da niciun fel de testări şi nu vor primi note şi calificative, însă cadrele didactice vor putea să utilizeze modalităţi de încurajare şi de recompensare specifice vârstei. Evaluarea copilului se va face la sfârşitul anului şcolar, sub forma unui raport scris întocmit de învăţător. În acest an şcolar, în judeţul nostru sunt înscrişi circa 1.600 de copii care au început, de ieri, cursurile în primul an de şcoală în clasa pregătitoare.

Un bacalaureat diferenţiat

O altă schimbare majoră vizează examenul de bacalaureat. Acest examen al maturităţii ar putea fi susţinut din aceleaşi probe precum în acest an, însă cu noi programe pentru disciplinele: matematică, fizică, chimie, logică, argumentare şi comunicare, economie. Concret, absolvenţii liceelor reale vor susţine un examen scris la matematică şi unul combinat din fizică, biologie şi chimie. Până acum, proba specializării se dădea doar la una din aceste trei materii, dar nu cumulate. În cazul celor de la profil uman, rămâne scris examenul de limbă străină şi apare o probă cumulată din geografie, istorie şi ştiintele socio-umane. Modificări ar putea fi şi la liceele tehnologice şi de artă, unde examenul să fie susţinut din materia de specialitate. Subiectul va fi formulat în funcţie de profil, modificările fiind aplicate doar la probele scrise. La anumite specializări, subiectele vor fi transformate în teste grilă.
Pe de altă parte, candidaţii ar putea opta pentru susţinerea a diferite probe de examen şi în funcţie de continuarea studiilor universitare. Mai precis, noul an şcolar ar putea aduce ca opţiune bacalaureatul profesional, pentru elevii din clasa a XII-a care nu vor să urmeze o facultate, ci vor să intre pe piaţa muncii, acesta reprezentând o nouă formă de finalizare a studiilor liceale.

Încep testările la nivel de studiu

Din acest an începe evaluarea de la finalul clasei a II-a a competenţelor fundamentale de scris-citit şi matematică. Rezultatele evaluărilor vor fi folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor. Rezultatele evaluării şi planurile individualizate vor fi comunicate părinţilor elevilor şi vor constitui documente din portofoliile educaţionale.
O altă evaluare va fi cea de la finalul clasei a IV-a, prin eşantionare, a competenţelor fundamentale dobândite în ciclul primar, după modelul testărilor internaţionale, pentru diagnoza sistemului de învăţământ la nivel primar. De asemenea, la finalul clasei a VI-a, toate şcolile vor organiza şi realiza evaluarea elevilor prin două probe transdisciplinare: limbă şi comunicare, matematică şi ştiinţe.
Tot o noutate este şi organizarea concursul de titularizare la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ. O altă noutate în anul şcolar care începe luni este şi introducerea costului standard per elev şi a principiului „finanţarea urmează elevul”.

Mai puţine săptămâni de vacanţă

Noutăţi sunt şi în ceea ce priveşte structura anului şcolar. Mai precis, elevii vor avea 36 de săptămâni de cursuri, însumând 178 de zile lucrătoare. Semestrul întâi începe în 17 septembrie şi se finalizează în 21 decembrie. După şapte săptămâni de curs, elevii din clasele I-IV vor avea o scurtă vacanţă de o săptămână, din 5 până în 11 noiembrie. Vacanţa de iarnă va începe sâmbătă, 22 decembrie 2012 şi se va încheia duminică, 13 ianuarie 2013.
Semestrul al doilea va începe în 14 ianuarie 2013 şi va dura până în 21 iunie, fiind întrerupt de vacanţa de primăvară, în perioada 6-14 aprilie, cu o săptămână mai puţin decât în anul şcolar precedent. Cursurile vor fi reluate în 15 aprilie şi se vor desfăşura până la 21 iunie 2013, când se va încheia anul şcolar. Elevii vor fi în vacanţă de vară din 22 iunie până în 15 septembrie 2013, urmând ca în 16 septembrie să înceapă anul şcolar 2013-2014. În săptămâna 1-5 aprilie 2013 elevii nu vor avea cursuri, dar vor participa la activităţi extraşcolare, în cadrul programului numit „Să ştii mai multe, să fii mai bun!”. Totodată, în perioada 2-7 aprilie 2013 vor avea loc etapele naţionale ale olimpiadelor şcolare pe discipline de învăţământ şi ale concursurilor şcolare. Elevii vor da tezele din semestrul I până la 30 noiembrie 2012, iar pe cele din semestrul al doilea până în 25 mai 2013.

3 Thoughts to “Ce schimbări majore aduce noul an şcolar”

  1. un parinte dezamagit

    la horoatu crasnei deschiderea anului scolar a fost cu ungust amar.directoarea a citit ceva luat de pe net cu care a plictisit saistenta.apoi adat citire adreselor de la prefect si inspector.ci ne scapa scoala din horoat de acesta directoare plictisitoare .nu s/au prezentat care sunt dirigintii si profesorii.a vrut sa se auda vorbind iar sotul dansei lung gheorghe statea in spate ca in timpul lui ceausescu .puneti un director mai tanar mai modern.In 4 ani a fost director din partea PDL.acum a fugit la PSD.

  2. profa37

    Citez de mai sus: „Concret, absolvenţii liceelor reale vor susţine un examen scris la matematică şi unul combinat din fizică, biologie şi chimie. Până acum, proba specializării se dădea doar la una din aceste trei materii, dar nu cumulate. În cazul celor de la profil uman, rămâne scris examenul de limbă străină şi apare o probă cumulată din geografie, istorie şi ştiintele socio-umane. Modificări ar putea fi şi la liceele tehnologice şi de artă, unde examenul să fie susţinut din materia de specialitate. Subiectul va fi formulat în funcţie de profil, modificările fiind aplicate doar la probele scrise. La anumite specializări, subiectele vor fi transformate în teste grilă.”
    O rog pe d-na Mihaela Oprea, sa ne spuna ce surse are pentru aceasta parte a articolului, pentru ca, Ordinul de bacalaureat national spune ca „Art.3. (1) Examenul de bacalaureat național – 2013 se desfăşoară în conformitate cu Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat – 2011″ si ca Art.5. Lista disciplinelor la care candidaţii susţin examenul de bacalaureat în sesiunile anului 2013 este cea aprobată prin ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4800/2010 privind disciplinele şi programele pentru examenul de bacalaureat 2011, publicat în Monitorul Oficial al României nr. 67 bis din 26.01.2011″. De asemenea, calandarul examenului de bacalaureat zice:
    ” 3 iulie 2013: Proba obligatorie a profilului – proba E)c) – probă scrisă
    5 iulie 2013: Proba la alegere a profilului şi specializării – proba E)d) – probă scrisă”
    iar in numita metodologie avem asa „c) O proba scrisa, diferentiata în functie de filiera, profil si specializare,
    dupa cum urmeaza:
    (i) matematica – pentru profilul real din filiera teoretica, pentru toate
    profilurile din filiera tehnologica si pentru profilul militar si profilul
    pedagogic – specializarea învatatori-educatoare, din filiera vocationala;
    (ii) istorie – pentru profilul umanist din filiera teoretica si pentru toate
    profilurile si specializarile din filiera vocationala, cu exceptia celor
    mentionate la punctul c) (i);
    d) O proba scrisa la care elevul poate opta, în conformitate cu filiera,
    profilul si specializarea urmate, pentru una dintre disciplinele cuprinse
    în urmatoarele doua grupe:
    (i) fizica, chimie, biologie sau informatica – pentru profilul real din
    filiera teoretica, pentru profilul tehnic si profilul resurse naturale
    si protectia mediului din filiera tehnologica si pentru profilul
    militar din filiera vocationala;
    (ii) geografie, filosofie, logica si argumentare, economie, psihologie si,
    dupa caz, sociologie – pentru profilul umanist din filiera teoretica,
    pentru profilul servicii din filiera tehnologica si pentru toate
    profilurile si specializarile din filiera vocationala, cu exceptia celui
    mentionat la punctul d) (i)”. De unde pana unde ” proba specializarii” ?!, „examen combinat” sau „cumulat” si „examen din specialitate” sau ” subiectele tip grila”??!!
    Este adevarat ca s-au schimbat anumite programe, dar lista disciplinelor ramane cea din 2011 si 2012 – atata timp cat vorbim de examenul national de bacalaureat.

  3. Anonim

    La Ipp un preot castiga mai mult decat doi primari pentru ca Bancea si Petroniu accepta sa aiba un „sluga la 2-3 stapani”.
    La biserica cu catalogul,la scoala cu cadelnita,iar acasa cu banii….

Leave a Comment